“Get Out” från 2017 är en relativt ny film inom skräckfilmsgenren som på ett intelligent sätt leker med den svarta humorn samtidigt som den ger en dyster satirisk kommentar till de etniska stereotyper och ofta förekommande rasistiska strukturerna i USA. Filmen får tittaren att engagera sig och fundera över sina egna ageranden och värderingar.

Filmen kretsar kring förhållandet mellan den unge svarte mannen Chris Washington (Daniel Kaluuya) och den unga vita kvinnan Rose Armitage (Allison Williams). Rose har bjudit med sin pojkvän hem till familjens lantställe över helgen för att träffa hennes föräldrar. Chris oroar sig över att han är svart men Rose insisterar att familjen är väldigt liberal och extremt Obamavänlig.

När paret väl kommer fram visar sig det lilla lantstället vara ett stort gods som ger vem som helst kalla kårar. En skugga av obehag vilar över den till synes storslagna byggnaden och familjens polerade yttre. Dessutom beter sig alla underligt som om det låg en obekväm doft i luften som ingen vill låtsas om. Den ständigt stirrande mamman erbjuder sig att bota Chris rökning genom hypnos och hela upplevelsen blir mycket bisarr och skräckfylld. Chris faller djupt ner i ett svart hål och kämpar för att ta sig tillbaka.

Pappan försöker dölja sin ovilja och sina fördomar genom att vara överdrivet vänlig och låtsas att allt är hur bra som helst. Det finns mängder av exempel som på ett skickligt sätt visar den typiska smygrasismen som förekommer gentemot utsatta grupper i hela samhället. Till exempel kommenterar en överviktig man på den lilla tillställning familjen bjudit in till att det är mode att ha mörk hud. Chris förstår på något intuitivt plan att något är väldigt fel. Alla andra mörkhyade i huset verkar inåtvända och slutna.

Chris ringer till sin kompis Rod (LilRel Howery) och dessa telefonsamtal kan bäst liknas vid komiska pauser där publiken får andas ut och skratta en smula mitt i den nagelbitande spänning som pågår när Chris försöker ta reda på vad som är fel. Familjens personal beter sig också på ett ytterst märkligt och nästan robotliknande sätt när de utför sina sysslor.

När Chris försöker prata med sin flickvän om det han upplever verkar hon vara på hans sida. Detta ändrar sig dock i den ytterst spännande avslutningen. Allt ställs på sin spets när Chris råkar hitta en låda med bilder i flickvännens garderob. Alla bilderna visar Rose med en ny svart pojkvän, om och om igen. Nu förstår Chris att han måste därifrån så fort som möjligt om han vill behålla sitt liv och sin frihet.